Παρασκευή 17 Απριλίου 2020

Λογοτεχνία Γ΄ - Απαντήσεις Φύλλου Εργασίας 3 (Ερωτόκριτος)


Λογοτεχνία Γ΄ Απαντήσεις στο Φύλλο Εργασίας 3
1. Η γλώσσα του κειμένου έχει ως βάση το κρητικό ιδίωμα αλλά αποκλίνει από την απλή καθημερινή γλώσσα. Σύμφωνα με τον Στ. Αλεξίου στηρίχτηκε στον προφορικό λόγο
αλλά τον ανασυγκρότησε με πλήθος από στοιχεία της γραπτής γλώσσας και συντακτικές δομές άγνωστες στο δημοτικό τραγούδι της Κρήτης. Κυριαρχεί το ουσιαστικό, αποφεύγονται τα επίθετα, υπάρχει ακρίβεια και εκφραστικότητα. Η γλώσσα του έχει και πολλά στοιχεία που ήταν κοινά σε πολλές περιοχές του ελληνικού χώρου, γεγονός που εξηγεί την τεράστια δημοτικότητά του
2. Αφηγητής: τριτοπρόσωπη αφήγηση. Αφηγητής ετεροδιηγητικός, παντογνώστης, με μηδενική εστίαση. Ο ποιητής με τον τρόπο αυτό μεταφέρει στον αναγνώστη τα συναισθήματα και τις σκέψεις του Πεζόστρατου και εξηγεί την αλλαγή της στάσης του. Βασικό του κίνητρο: η αγάπη του για το παιδί του.
Ο Ποιητής – Αφηγητής πολλές φορές διακόπτει τους διαλόγους των προσώπων προκειμένου να εξηγήσει (άρα ο στόχος του είναι να κατανοήσει καλύτερα ο αναγνώστης τη συμπεριφορά των προσώπων). Παράλληλα με τις παρεμβολές ο αφηγητής άλλοτε επιταχύνει την εξέλιξη της ιστορίας, άλλοτε την επιβραδύνει. Επίσης με τον λόγο του προσφέρει περισσότερη ποικιλία στο κείμενο «σπάζοντας» την όποια μονοτονία των διαλόγων.
3. Οι δύο πατεράδες εκπροσωπούν δύο διαφορετικούς κόσμους: ο Πεζόστρατος τον κόσμο της Αναγέννησης: αξίες: γνώση, αρετή, ευγένεια ψυχής, λεβεντιά. Βασιλιάς = κόσμος του Μεσαίωνα: αξίες: ευγενική – αριστοκρατική καταγωγή, «μεγάλο τζάκι», πλούτος, υψηλή κοινωνική θέση. Και οι δύο θέλουν φυσικά την ευτυχία των παιδιών τους αλλά ο καθένας τη βλέπει από τη δική του σκοπιά.
4. Οι στίχοι της αρχής του Ερωτόκριτου μας θυμίζουν τον στίχο: «ουδ΄ ο τροχός δεν έχει εξάν … ποτέ να καταλύσει»
Και τα δύο αποσπάσματα αναφέρονται σε κάποιον «κύκλο» ή «Τροχό» που έχει πολλά γυρίσματα - αλλαγές. Πρόκειται μάλλον για τον τροχό της μοίρας, της τύχης, που συνεχώς αλλάζει και που έχει τη δύναμη να καταστρέψει ακόμα και τους πιο ισχυρούς και να σώσει ακόμα και τους πιο αδύναμους. Ο Ερωτόκριτος απηχεί εδώ αντιλήψεις πολύ παλιές που τις συναντάμε σε πολλές αρχαίες τραγωδίες, καθώς η απότομη μετάπτωση από την ευτυχία στη δυστυχία είναι ένα από τα στοιχεία της τραγικότητας ενός ήρωα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου