Τρίτη 31 Μαρτίου 2020

Εργασία για τη Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου (2)


Επειδή την προηγούμενη φορά σας κούρασα, θα το πάω λίγο πιο χαλαρά σήμερα!

Φύλλο Εργασίας 2

Επανάληψη Ενότητας 1

Α) Διαβάζουμε ξανά τη θεωρία για τη σύνδεση των προτάσεων (Παράταξη, Υπόταξη, Ασύνδετο) κάνοντας κλικ εδώ ή από το σχολικό μας
βιβλίο.

Β) Ασκήσεις

1) Χωρίστε τις προτάσεις στο παρακάτω κείμενο αναγνωρίζοντας αν είναι κύριες ή δευτερεύουσες (βρίσκουμε τα ρήματα και τους συνδέσμους):

Οι ήρωές μας τώρα δεν είναι αυτοί που σκοτώνουν και σκοτώνονται στην πρώτη γραμμή, αλλά οι νοσοκόμοι κι οι γιατροί, οι ντελιβεράδες και αυτοί που γεμίζουν τα ράφια των σούπερ μάρκετ με προϊόντα. Στον πόλεμο οι άνθρωποι επικαλούνται το θάρρος, μετατρέπουν το φόβο τους σε ομοψυχία και αποφασιστικότητα. Οι στρατοί πρέπει να μάχονται με αυταπάρνηση και αισιοδοξία, ο λαός πρέπει να διατηρεί το φρόνημα υψηλό. Αυτός εδώ ο εχθρός, όμως, δεν νοιάζεται καθόλου για το θάρρος και την αποφασιστικότητά μας, ούτε πτοείται από σελέμπριτι που τραγουδάνε παράφωνα το Imagine στο Instagram. Βασικά, στον πόλεμο τον δικό μας ο εχθρός δεν ενδιαφέρεται για τίποτε, δεν είναι καν πραγματικός ζωντανός οργανισμός, ένα τίποτα είναι, τέσσερις πρωτεΐνες και ένα κομματάκι RNA. Το θάρρος μας δεν τον αγγίζει καθόλου. Τι σημαίνει αυτό για την στάση που θα πρέπει να κρατήσουμε εμείς, όταν οι εβδομάδες αρχίσουν να περνούν, ο αριθμός των νεκρών να αυξάνεται και το τέλος της καραντίνας να μοιάζει μακρινό και αόριστο; Πού καταφεύγεις όταν το θάρρος αποδεικνύεται ανώφελο;

2. Βρες πώς συνδέονται οι παρακάτω προτάσεις. [Σημείωσε Α για ασύνδετο, Π για παράταξη, Υ για υπόταξη
α) Ο παππούς μου πήγε στον κήπο, για να ποτίσει τα λουλούδια
β) Ο αδερφός μου σήκωσε το πακέτο και το έβαλε στο τραπέζι.
γ) Η γιαγιά έφτιαξε το φαγητό, ετοίμασε το γλυκό, έστρωσε το τραπέζι
δ) Η θεία μου ήρθε στο σπίτι μας και μας έφερε δώρα
ε) Ο ξάδερφός μου μού εξήγησε πώς παίζεται το καινούριο επιτραπέζιο παιχνίδι του
στ) Τα παιδιά της οικογένειας έπαιξαν, τραγούδησαν, χόρεψαν
ζ) Οι συγγενείς μου ήταν δίπλα μου σ' αυτή τη δύσκολη στιγμή της ζωής μου και μου συμπαραστάθηκαν πολύ.
η) Η μητέρα καλωσόρισε τους γονείς της και τους πρόσφερε ένα χυμό
θ) Η αδερφή μου με φώναξε, για να τελειώσουμε την κατασκευή μας.
ι)  Όταν χτύπησε το τηλέφωνο, ήμουν ακόμη στο κρεβάτι.
ια) Εάν έχει καλό καιρό, θα πάμε εκδρομή με τους φίλους μας.
ιβ) Οι μαθητές άνοιξαν τα βιβλία, έλυσαν την άσκηση, άκουσαν τον δάσκαλο προσεχτικά.
ιγ) Φώναξε για να τον ακούσουν, αλλά το αυτοκίνητο ήταν ήδη πολύ μακριά.
ιδ) Ήταν βέβαιο ότι δεν του τηλεφώνησε είτε γιατί είχε χάσει τον αριθμό είτε γιατί απλώς το ξέχασε.
ιε) Η βροχή ήταν δυνατή , τα νερά κυλούσαν ορμητικά, οι δρόμοι είχαν πλημμυρίσει.
ιστ) Δεν ήθελε να σου επιτεθεί , αλλά να σου εκδηλώσει τη χαρά του
ιζ) Τον επέπληξε όχι μόνο γιατί χτύπησε το συμμαθητή του αλλά και γιατί μίλησε με αυθάδεια.
ιη) Μπροστά ο κύριος πίσω ο Φόρτης, δρόμο παίρνουν, δρόμο αφήνουν, φτάνουν σ' ένα κατάστημα.
ιθ) Σπίτι δεν τον εσκέπαζε, σπηλιό δεν τον εχώρει, τα όρη εδιασκέλιζε, βουνού κορφές επήδα…
κ) Στο βίτσιμα 'πιανε πουλιά, στο πέταμα γεράκια …
κα) Αν και ο γιατρός του το απαγόρευσε, κάπνιζε πολύ.
κβ) 0 Βασίλης θέλει να γίνει μηχανικός.
κγ) Αν και είναι έξυπνος δεν πάει καλά στα μαθήματα.
Προσοχή!
Πολλές φορές, στον προφορικό κυρίως λόγο, ο σύνδεσμος και χρησιμοποιείται συχνά για να δηλώσει άλλες μορφές υποτακτικής σύνδεσης
3. Να αντικαταστήσετε το σύνδεσμο και με άλλους συνδέσμους (να, γιατί, που…)
α) Πώς μπόρεσες και πήρες μια τέτοια απόφαση;
β) ΄Ελα και φοβάμαι να μείνω μόνη μου!
γ) Μια φορά ήταν ένας βασιλιάς και είχε ένα μεγάλο παλάτι.
δ) Τρέξε και θα χάσουμε το τρένο!
ε. Βλέπω και χαμογελάς.
στ. Πήγαινε και πες τους τα νέα.

4. Άλλες ασκήσεις για τη σύνδεση των προτάσεων βρίσκουμε κάνοντας κλικ εδώ, εδώ και εδώ.


Καλή δουλειά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου