Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015

Επαναληπτικές ασκήσεις για τα Χριστούγεννα

Βλέποντας τα κενά που έχετε και πιστεύοντας ότι θέλετε να τα καλύψετε (έτσι δεν είναι;), σας προτείνω να κάνετε τις παρακάτω ασκήσεις!

Καλά Χριστούγεννα και Καλή Χρονιά!


Α. Συντακτικό
Άσκηση 1
Να βρεις τα υποκείμενα των απαρεμφάτων και να δικαιολογήσεις την πτώση τους:
1.   Ὁ μέντοι Φοιβίδας οὐ πάνυ φρόνιμος ἐδόκει εἶναι.
2.   Οἱ Λακεδαιμόνιοι ἐνόμιζον ἐκείνην τὴν ἡμέραν τῇ Ἑλλάδι ἄρχειν τὴν ἐλευθερίαν.
3.   Κελεύω σοι τὴν ἀλήθειαν λέγειν.
4.   Οἱ Θηβαῖοι ἐδέοντο Ἀθηναίοις βοηθῆσαι σφίσιν (= αυτούς, δηλ. τους Θηβαίους).
5.   Σωκράτης ἔλεγεν οὐδενὸς διδάσκαλος εἶναι.
6.   Οἱ Κύπριοι ἔλεγον κοσμοπολῖται εἶναι.
7.   Λύσανδρος ἔλεγεν οὐκ εἶναι κύριος ὧν ἐρωτῷτο ὑπὸ Θηραμένους.
Άσκηση 2
Να βρεις και να υπογραμμίσεις το υποκείμενο των απροσώπων ρημάτων ή εκφράσεων και τη δοτική προσωπική (όπου υπάρχει):
1.   Ἔδοξεν αὐτοῖς τοὺς ἐπιόρκους κολάσαι.
2.   Ἁρμόζει καὶ ὑμῖν ἅπασι τοῖς νεωτέροις ἀκοῦσαι τοῦτο.
3.   Λέγεται δ’ ὥς (= ότι) ποτε (= κάποτε) οἱ τέττιγες (= τα τζιτζίκια) ἦσαν ἄνθρωποι.
4.   Τῷ μὲν Σόλωνι συνέβη τελευτῆσαι τὸν βίον.
5.   Ἔδοξε τῷ δικαστηρίῳ δῆσαι (= να δέσει, να φυλακίσει) τὸν Ἐρασινίδην.
6.   Λέγεται ὅτι Κῦρος τέθνηκε.
7.   Δεῖ τῆς γλώττης κρατεῖν.

Β. Γραμματική



1.   Βάλτε το ρήμα της παρένθεσης στο χρόνο που σας ζητείται:
α)   Ναυτικοὶ ὄντες, ὅπου ἂν ......................, τῶν ἑστιῶν ἐπιθυμοῦμεν (εἰμί, α΄ πληθ. υποτ. ενεστώτα)
β)   Ἂν κατὰ τοὺς νόμους .........................., ἄνδρες δίκαιοι ἔσεσθε (δικάζω, γ΄ ενικό, υποτ. αορίστου)
γ)   Ἐὰν ..................................., δυνήσεται. (θέλω, γ΄ ενικό, υποτ. ενεστώτα)
δ)   Ἂν δυνατὸς ............................, νικήσεις.  (εἰμί, β΄ ενικό, υποτ. ενεστώτα)
ε)   Ἢν ὑμεῖς κατήγοροί μου .........................., σφόδρα με λυπήσετε. (εἰμί, β΄ πληθ. υποτ. ενεστώτα)

2.   Να συμπληρωθούν οι προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο της λέξης στην παρένθεση:
α)   Οἱ ............................................... τὴν εἰρήνην κηρύττουσι (κῆρυξ, κήρυκος)
β)   Οὗτοί εἰσι ............................... ἐπὶ τοῖς ἡμετέροις θησαυροῖς (φύλαξ, φύλακος)
γ)   Ἐν ταῖς ............................... αἷμα ῥέει (φλέψ, φλεβός)
δ)   Ὁ ἀετός ἰσχυροὺς ....................................... ἔχει (ὄνυξ, ὄνυχος)
ε)   Ἐκείνης τῆς .............................. οὐδεὶς ἐκοιμήθη. (νύξ, νυκτός)

3.   Να συμπληρωθούν οι προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο της λέξης στην παρένθεση:
α)   Οἱ στρατιῶται πρὸ τῆς μάχης ἄδουσι τὸν .......................... (παιάν, -ᾶνος)
β)   Λέγουσι φιλανθρώπους εἶναι τοὺς .................................. (δελφίς, -ῖνος)
γ)   Αἱ τῶν Λακεδαιμονίων φάλαγγες φοβεραὶ τοῖς ................................ ἦσαν (Ἕλλην)
δ)   Ὁ Ὅμηρος λέγει τὸν Ἀγαμέμνονα ................................ λαῶν (ποιμήν, -ένος)
ε)   Ναὸς ὑπὸ ................................ οἰκοδομεῖται (τέκτων, -ονος)
στ) ..................................... ἐπιφανῶν πᾶσα γῆ τάφος (ἀνὴρ)
ζ)    Ἡ τοῦ .............................. καὶ τῆς ............................... οἰκία ἐσείσθη. (πατήρ, μήτηρ)
η)   Ὑμνοῦμεν ..........................., υἱὸν καὶ ἅγιον πνεῦμα (πατὴρ)
θ)   Πείθου τῷ ................................ καὶ τῇ ............................. (πατήρ, μήτηρ)
ι)    Ὁρῶ τὸν ............................... (ἀνὴρ)


4.   Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο της ευκτικής του ρήματος στην παρένθεση:
α)   Ἀεὶ τὰ ἄριστά σοι ....................................... (συμβουλεύω, α΄ ενικό ευκτ. ενεστώτα)
β)   Ὁ παῖς μήποτε .......................... (δακρύω, γ΄ ενικό, ευκτ. ενεστώτα)
γ)   Τῷ φίλῳ ............................. (πιστεύω, β΄ ενικό ευκτ. ενεστώτα)
δ)   ............................................. τοῖς νέοις τὰ βέλτιστα (συμβουλεύομεν)


5.     Να τοποθετήσετε το επίθετο στην κατάλληλη πτώση:
α)     Εἴκοσι πήχεων ἦν τὸ τοῦ .................................. ποταμοῦ εὗρος (βαθύς)
β)     Τὴν πρὸς τὴν Ἀσίαν ὁδὸν .............................. χαράδραι ἀνακόπτουσιν (βαθεῖα)
γ)     Ἄφθονον ὕδωρ τὰ ........................... φρέατα παρέχουσιν (βαθύ)
δ)     Πλῆθος ἑρπετῶν ἐν ταῖς ὀπαῖς τῶν .................................. χαραδρῶν μένει (βαθεῖα)
ε)     Τοὺς ................................. τῶν πτηνῶν φθόγγους ἀκούω (ἡδύς)
στ)   Τέμνει τῷ ..................................... πελέκει (ὀξύς)
ζ)     Ὁ κύων τοῖς ....................................... ὀδοῦσι δάκνει (ὀξύς)
η)     Ἡ ἀρχή ἐστι τὸ ........................... τοῦ παντός (ἥμισυ)
θ)     Αἱ συλλαβαί εἰσι μακραὶ καὶ ............................... (βραχεῖα)
ι)      Ὦ ....................................... ἄνθρωπε, βοήθει τοῖς πένησιν! (σώφρων)
ια)    Ὁ δῆμος τὸν ......................................... ρήτορα ἐπευφήμησεν (σώφρων)
ιβ)    Σύμπραττε, ὦ νέε, τοῖς πτωχοῖς καὶ ................................. (κακοδαίμων)
ιγ)    Ἐν τῷ αἰθέρι τοῖς ......................................... θεοῖς μοναὶ ποικίλαι ἦσαν (εύδαίμων)
ιδ)    Ἡ Ἰταλία ............................ χωρία πρὸς τῇ θαλάττῃ ἔχει (εὔδαιμον)
ιε)    Τῷ .................................... παιδὶ τιμὴ προσήκει (εὐγενές)
ιστ)  Οἱ λόγοι σου ἔστων ..............................., ὦ νέε (σαφής)
ιζ)       Στέργομεν τὸν ........................... λόγον, τοῖς δὲ ............................... οὐ πιστεύομεν  (ἀληθής, ψευδής)
ιη)      ............................... ἀνθρώπου ἐστὶ τῶν πενήτων και ............................. φροντίζειν  (εὐγενής, ἀσθενής)
ιθ)    Νοῦς ὑγιὴς ἐν σώματι .............................. (ὑγιές)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου